Friday 14 March 2008

Surat kepada Management

To:
ALL STAFF

Per: Ketidakadilan Layanan Terhadap Pekerja

Merujuk kepada perkara diatas, kami merupakan wakil Barisan Bertindak ingin membela semua nasib pekerja 7 Eleven Malaysia. Ini bertujuan untuk ‘membuka mata’ pihak pengurusan tertinggi yang tidak peka dengan kebajikan para pekerja 7 Eleven.

Isu yang kami ingin ketengahkan ini adalah isu yang lama berpanjangan yang tiada formula penyelesaiannya oleh pihak pengurusan tertinggi 7 Eleven. Isu yang hangat di perkatakan adalah pembuangan serta hukuman yang dikenakan terhadap pekerja adalah tidak adil serta tidak mengikut Akta Perhubungan Perusahaan 1967 bahagian IV seksyen 13(3). Kebanyakan pekerja yang diambil tindakan keras ini merupakan pekerja yang telah lama berkhidmat serta mempunyai rekod yang cemerlang sebelum ini. Mereka yang digelar ‘kambing hitam’ ini telah menjadi mangsa pihak pengurusan tertinggi bagi menutup segala konflik dalaman. Isu ini dilihat menjadi satu budaya dan trend di dalam 7 Eleven yang tidak menggambarkan profesionalisme pihak pengurusan. Kebanyakan isu ini berlaku adalah disebabkan kelemahan pihak pengurusan sendiri. Job description yang tidak jelas merupakan faktor utama pekerja ini teraniaya seterusnya dipaksa berhenti secara sukarela, diberhentikan serta diturunkan pangkat. Selain itu, ramai juga yang ‘dikorbankan’ akibat shortage yang tinggi. Adakah pekerja sedia ada ingin mengambil sikap tunggu dan lihat sebelum ‘terkena batang hidung sendiri’? Kestabilan kerja (job security) harus diambil perhatian serta tindakan tatatertib yang adil serta profesional harus diamalkan.

Isu gaji dan imbuhan juga menjadi topik hangat yang menjadi perbualan diantara semua para pekerja sejak kemasukan beramai-ramai ‘pekerja baru’ yang merupakan salah seorang kroni pihak pengurusan tertinggi 7 Eleven Malaysia. Kehadiran mereka adalah dialu-alukan oleh pihak kami, tetapi apa yang kami ingin utarakan ini adalah perbezaan yang ketara dari segi gaji dan imbuhan antara pekerja lama dan baru. Apakah faktor penyumbang yang membezakan gaji dan imbuhan diantara pekerja lama dan baru? Sedangkan tugas serta tanggungjawab yang diberi adalah sama!. Malah pengalaman serta sumbangan pekerja yang sedia ada tidak langsung diberi pengiktirafan dan penghargaan. Ketidakseimbangan gaji dan imbuhan secara langsung mewujudkan double standard di dalam 7 Eleven oleh pihak pengurusan. Adakah situasi ini memang disengajakan untuk ‘membasmi’ pekerja lama? Jika tidak, mengapa tiada penyelarasan gaji bagi pekerja sedia ada?

Selain itu, pekerja sedia ada juga dipindahkan lokasi (transferred) secara paksaan bagi memberi ruang kepada ‘pekerja pilihan’ kroni tersebut. Ini merupakan beban kepada mereka yang tinggal jauh ke tempat kerja. Perpindahan ini bukan disebabkan oleh faktor pencapaian (performance) yang buruk. Malah mereka ini telah menunjukkan pencapaian yang konsisten selama berkhidmat di sesuatu kawasan tersebut. Malah tiada alasan yang konkrit diberikan kepada mereka ini Perkara ini tidak harus dipandang ringan kerana ini melibatkan kebajikan pekerja serta tanggungjawab terhadap keluarga dan kerja.

Diharap isu yang diketengahkan ini dapat diambil tindakan yang sewajarnya. Isu kronisme yang ekstrim serta ketidakadilan layanan terhadap pekerja adalah isu yang sensitive dan perlu diambil perhatian segera!

97 comments:

Anonymous said...

Hi..Para blogger semua,

Akhirnya telah wujud satu blog dimana kami dapat memprotes segala apa yang telah terbuku sejak sekian lama telah berada disini.
Saya berharap dapatlah isu-isu terkini diketengahkan agar dapat dikongsi dan ditangani bersama kerana saya percaya agak ramai diluar sana yang akan menyokong secara terbuka selepas ini.
Beberapa perkara yang kurang masuk akal sudah menjadi trend di 7 E lately ni, dengan lantikan seseorg yang bukan didalam bidang kuasanya mempunyai 'suara' untuk menyingkirkan seseorang hanya kerana kesalahan orang yang lain.
Bayangkan dahulunya telah gagal disatu department telah ditukarkan ke department yang lain dan ditukarkan lagi ke salah satu department yang gah pada namanya sahaja hanya untuk mencari kesalahan orng yg lain. Saya pun kurang faham dengan fungsi department tersebut yang 'dinaungi' oleh org yang agak besar. Cuba kita kaji semula background 'peserta' ini. Semasa di Operasi telah gagal sama sekali untuk membentuk dan memberi pulangan kepada syarikat tetapi syarikat telah menyelamatkan beliau untuk menubuhkan satu department yang boleh 'membunuh' mereka yg boleh bekerja tetapi kurang bercakap.

Anonymous said...

aku rasa pulak lain...kita sekarang nie kene jaga periuk nasi masing2,,,,periuk nasi dia, dia lah jaga...
aku pun tak puas hati gak...tapi nak buat macam mana,,,kalau aku tak kerja saper nak bagi anak bini aku makan....nak tak nak kerja lah jugak walaupun pahit untuk di telan.kita sebagai satu department, orang atas hanya tau cari kesalahan kita walau sebagus mana pun kita kerja, sekali buat silap terus dijadikan kambing hitam...ish...ish....

Anonymous said...

Perjuangan BARISAN BERTINDAK harus di pandang tinggi..TAHNIAH!! dalam sejarah 7 eleven tiada org yang pernah membela kebajikan pekerja melainkan pekerja itu sendiri... :)Tetapi terdetik di hati beta, apa tindakan pihak pengurusan selepas ini?? berdiam diri atau menyelesaikan masalah ini??!!

Anonymous said...

naper tak buat buat 7-Eleven staf union?

Anonymous said...

Wah. Nasib saya belum join 7 Eleven lagi. Baru aje submit resume untuk HR dep. Ada orang nak bagi tips tak?

Anonymous said...

memang patut pun...skang dah byk masalah..dr dulu sampai sekarang 7e masih mcm nie..bila nak maju??Asyik ngan kroni² ja...ingatkan terlepas dari mulut buaya leh selamat.Skang masuk mulut singa plak..Apa dah jadi nie??

Anonymous said...

saya kerja sbg staff IR HR dari company lain. Saya nasihat kan anda semua tubuhkan union tuk pertahankan hak2 anak. Dgn adanyer union ada badan yg akan mengambil tindakan utk anda, lagipun union ni lebih mahir dlm akta perkerjaan dan hak2 pekerja.

jgn tunggu lama2 ..kita tak perlu ditindas.. jalankan hak2 anda

Anonymous said...

heloo blogger..,

terima kasih pada u all semua kerana 'singgah' & memberi beberapa pendapat yang menarik dan perlu diberi perhatian.

Saya mengharapkan ada isu2 yang utama dan perlu dibawa bebincang supaya dapat diketengahkan dan diselesaikan dengan kadar yang segera. Cthnya..,
Isu gaji para pekerja, isu insentif atau benifit dll. Persoalannya bagaimanakah isu ini dapat ditangani?? Jawapannya mudah iaitu dengan satu suara yang mantap dari blogger semua.
Kita kena mencari jalan agar suara kita dapat didengar oleh semua terutama majikan, dengan suasana harmoni dan tanpa provokasi ianya akan dapat berjalan dengan mudah.

Anonymous said...

marilah kita bersama menubuhkan union....sampai bila nak berdiam diri.ingat pihak atasan nak ambil tahu hal ni ke....jangan haraplah diaorang nak baca isu nie ....diaorang cuma tahu hak diaorang jer...

saper2 setuju marilah bersama2 menubuhkan union...

Anonymous said...

cemana nak tubuhkan union?? sape tau??dengan sape boleh consult pasal nie??kalau tanya HR.. dah tentu HR akan tau siapa dalang website ini?? kita kena lindungi founder site ini kerana mereka ini tiada agenda peribadi. Barisan bertindak perjuangkan hak semua pekerja. terima kasih pihak barisan!!

Anonymous said...

Kami semua memang dah lama tggu blog macam nie wujud. TAHNIAH BESAR kepada team yang create blog nie..
Saya sudah berkhidmat selama 12 tahun 8 bulan di syarikat ini, tapi gaji masih belum cecah RM2000. x tahu apa lagi yang pihak syarikat nak saya lakukan walaupun sale naik sebanyak 7%, audit bawah 1%. Bdk Mc'D yang baru masuk xtau apa2, boleh dapat RM2600..Latest Audit result sumbangan dari Budak Mc'D (Times Square) Short RM44K
Dimanakah keADILan ( ) pihak syarikat bagi pekarja lama???

Anonymous said...

tak usahla duk sebuk-sebuk hal orang , yang penting jaga periuk nasi sendirik jek... jaga field elok2, jaga stor elok2, audit kasi maintain, sales kasik naik skit... "makan" pun boleh sikit, duk diam2,kalo org dtg bantai.. lawan balik.. kalo takde org kaco korang duduk dediam macam aku...nak harapkan insentif? penambahan gaji? kenaikan pangkat? simpan je la wahai kawan2.. kalo ader rezeki tak kemana pun.. Buat ape nak jeles org McD masuk gaji mengalahkan FM, bior le dah rezeki dorang (aku ckp bukan nak back up dak Mcd) cume ape yg aku fikir, korang anggap itu persaingan sihat shj.. mungkin benar kot dorang lebih bagus (tang mane aku pun tatau, nak kater audit bagus mcm cibai jerk aku tengok), elok benor kalo ada union boleh la bela nasib org2 yang betul2 bagus , prihatin.. tapi side kita yang agak lama bekerja ni kenalah profesional tak usah duk sibuk hal org, kang tak pasal2 kena demode plak.. sian korang,dah le ader anak bini.. tang scandal lagi nak jaga... susah2...
keep in touch.. give some ur feedback

Anonymous said...

bila nak buat union nie....kalau bising2 kat sini tak guna....takde paedah pun....

kalau dah buat union baru nampak hasil....

hal macam nie kalau bgtau tan sri vincent tan mesti dia akan ambil perhatian sewajarnye....cubalah emel kat dia....

maybe dia boleh tau aper yang berlaku kat orang bawahan mcm kita....org atasa tau nak sales...shortages controll dan ade profit...

pasal gaji tak sama diaorang tak pernah nak pikir pun...

Anonymous said...

hi.. blogger,

Setiap cadangan yang diberi akan diambil perhatian, kami sedang melihat peluang yang ada untuk tujuan tersebut dan memerlukan masa agar penubuhan union yang benar-benar mantap dan selamat. Tentunya saya mengharapkan yang terbaik tidak seperti "Jimmy Hoffa" diera pemerintahan Richard Nixon!..

Kami masih memerlukan sokongan yang padu dari semua agar suara kita dapat 'dilayan' oleh pihak yang sewajarnya. Bagaimana untuk menjadi kuat jika suara yang lebih kuat adalah datangnya dari kedai mamak.. Dengan kehadiran 549 hit iaitu 110 sehari yang melawat web ini apakah kita tidak cukup kuat?? Tapi dimanakah mereka?

Isu gaji adalah yang utama untuk diutarakan agar hak sama rata antara pekerja dapat dipenuhi. Apa yang saya tidak faham kenapa mesti ada double standard? Kita ada audit dia pun adaudit, kita ada OEOD mereka pun pakai OEOD, kita pergi bank dia pun pergi bank, kita round store dia pun round gak, audit kita rendah audit dia tinggi, makan nasi dia pun makan nasi tapi laukla lain-lain. Atau audit tinggi memerlukan rawatan di Hospital pakar yang memerlukan belanja yang tinggi? Hospital kerajaankan ada.

Pada hari semalam buletin utama menyiarkan piket dari pekerja Telekom Malaysia menuntut agar pihak majikannya menilai semula pembahagian lot saham kepada pekerja-pekerjanya memaksa CEO kumpulan telekom (Dato' Sri Abd wahid Omar) berjumpa dengan Presiden NUTE (Shafie Mammal) untuk mengadakan perbincangan. Khabarnya pekrja senior telekom tidak berpuas hati dengan saham yang diberi adalah sama rata dengan pekerja baru.

Kami cuma mahukan pelarasan gaji shj. Seperti komen diatas bayangkan 13tahun bekerja,gaji saya andaikan sebanyak RM1900 (sbb dia ckp xcecah RM2k) maknanya jika dia inginkan gaji sebanyak RM2600, dia perlukan 7tahun lagi utk berkhidmat iaitu pada tahun 2015 (mengikut kenaikan tahunan yg tertinggi). Jika nak tunggu gaji sebanyak RM4500, ha.. kena tunggu tahun 2034 tu..

Kami sayangkan 7 Eleven atas sebab itulah kami masih disini. Sudah sampai masanya pengalaman orang senior dihormati dan suara golongan muda didengari.

PEKERJA + MAJIKAN = KEUNTUNGAN
MAJIKAN + PEKERJA = KEUNTUNGAN

Anonymous said...

apa tindakan lanjut ? hanya menanti suara sorang dua duk sebuk2 memperjuangan hak yang sepatutnya diberi kepada golongan2 staff lama kat HQ pastu dorang kena buang..yang lain2 terus mendiamkan diri sahaja? atau sekadar panas2kan blog ni tetapi tidak berani bertindak? biarlah perbincangan kedai kopi korang tu diutarakan disini.. ketidakpuasan hati... gaji tidak sama dengan org2 Mcd disinilah tempatnya.. kalau dulu dengar mcm2 nak buat, nak suh SM toksah ghi bank in duit sales lah, tak payah order brg lah,tak usah buat stocktake lah,mcm2...

Anonymous said...

asalamulaikum semua....saya nak tanya kepada semua staf yang berkerja di bahagian operasi boleh ke kita semua menubuhkan union?padahal syarikat 7e tidak benarkan...apa akan jadi sekiranya seluruh 7e di semenanjung malaysia tidak pg bank in duit...atau tidak buat sale...kita renung-renungkan lah.

Anonymous said...

Comment atas berkaitan email pada vincent tan bagus juga, tak susah nak email, tapi soalnya beliau akan bantu kita ke? apa kata send je link blog ni ke everyone@7eleven.com.my kan senang semua org dpt.. sama adil,

Anonymous said...

betul lah orang lamo...aku bukan aper..walaupun tan sri vincent tan tu sibuk orang nye tapi dia memang ade masa nak tau apa yang berlaku kat 7 e...contohnya anak dia aku dengar tak lama lagi akan masuk 7e jugak sebagai top management...

kalau antar kat everyone dalam webmail 7e...tan sri takkan dapat emel tu..nama dia takde dalam list..

aku dengar sekarang orang IT tengah sibuk nak cut emel2 mcm nie...
kalau masuk pun diaorang takleh nak baca...

jomlah kita bersatu padu...bersatu hati..

Anonymous said...

Dear My Big2 Bos, Mr Chan, Mr Quah N Mr Ng..

Plz take this blog n all this comments as a very serious matter that happen in 7 Eleven history..
U just imagine if we (All SM)r plan together to not open stores just for one day n not doing all importand things such as OEOD, bank in, order...
What will happen to 7 Eleven Malaysia???

If we join together n make a dicition to close all the stores. Do u have any idea to hired people on the dot to reOpen n make stores operations run as usual?
(Do u thing that we can't do this?)
If we (Operation People) not open the stores 24 Hrs everyday, from where companie get money to pay all dept staff salary?

Operation dept doing sales, ops dept open stores, Ops dept Control expenses, ops dept make Profit, ops dept make money BUt...
Operation People Get Bonus 0.25%

Think About It MY Dear Boss....

Anonymous said...

Dear All Freinz..
Jgn sia2kan Blog barisan bertindak ini. Bkn sekadar membaca, sila bagi komen2 yg relavent. Sebarkan msg ini kepada yang x tahu. Saya percaya ramai lagi yang di luar sana x tahu lg tentang blog ini. Mereka juga ada perkara2 yang ingin di ketengahkan. Bagi peluang kepada semua. Jgn takut. Print dan edarkan kepada semua, hantar sms, buat apa cara sekalipun.

Pertengahkan hak2 kita sbg staf 7E.

Anonymous said...

Hello..
Aku setuju kalau ditubuhkan union supaya segala masalah antara management dan pekerja dapat diselesaikan secara professional. Lebih teratur dan tidak terlalu emotional. Utk LPD (Loss Prevention Team) lebih baik ditukarkan nama kepada Compliance Department dan bukan bertujuan mencari salah dan hukuman sahaja. Cara yang lebih bagus management perlu menukar cara operasi mereka dgn lebih teratur dgn berpandukan ISO. Job description yang lebih logic iaitu sesuai dgn jawatan yang diberikan. Aku rasa SM dgn FM lebih banyak buat kerja yang bukan tanggungjawab mereka contohnya recruitment, pegi pejabat buruh, lesen..
Perkara ini seperti kanser di dlm syarikat, makin lama dibiarkan makin lama ia merebak... Nanti lama2 kiok..
Aku dah lama bekerja dalam semua sektor tapi 7 Eleven lah yang paling kurang memberikan latihan kepada staffnya dlm semua bidang.. PAdahal 7-Eleven Malaysia Snd Bhd ni bertaraf international worldwide tapi masih lagi beroperasi seperti dunia ke 3.Namun kita perlu memberi peluang kepada Executive Director kita untuk restructuring company kita. Tapi LPD tu memang aku kurang setuju cara dia beroperasi. Adakah deparment tu deal directly dgn vendor?.. Dgn staff?.. dgn customer?.. Ada dia pergi Labor court?.. dgn polis atau pihak kerajaan berkanun?.. Adakah semua nak dipersalahkan kepada bahagian operasi sahaja sedangkan support atau backup pon tak ada atau tidak jelas. Isu vendor pun susah nak selesaikan tetapi minta operasi tingkatkan sales. Where's the logic of that?..Rewards pun lebih banyak diutamakan pada management level kurang kepada store level. Aku ada dapat e-mail berkenaan kenapa BN terutamanya UMNO kalah pilihanraya baru-baru ini.Bagus dijadikan renungan kerana apa yang berlaku pada BN terdapat perkara yang sama di dalam 7E. Ingatlah siapalah 7E tanpa employees.. Kembalikan keceriaan di dalam 7E.. Customer will come to a happy store rather then a grumpy store..

Barisan Bertindak 7Eleven said...

hello blogger...

Please be informed, pihak barisan tidak menggalakkan komen yang tidak berasas serta keluar dari topik perbincangan. Kami memandang serius segala komen yang menyentuh keperibadian serta menjatuhkan maruah individu tertentu. Perlu diingatkan bahawa matlamat utama pihak barisan adalah untuk membela semua nasib pekerja. SEMUA... TIDAK TERKECUALI.

Saya percaya anda semua seorang yang terpelajar dan dapat memberi komen yang berbentuk ilmiah dan membina. Harapan pihak kami supaya anda terus memberikan idea serta pendapat yang bernas untuk memperkasakan lagi perjuangan kita semua.

TERIMA KASIH

Anonymous said...

hi fellow bloggers

firt of all i wud like to salute the person creating this blog. 7e employees hve been opressed by the top management 4 quite sumtime now n bcoz of u its about time the majorities voice out. it may not make any diffrent/changes but look at wat HINDRAF did to the Indian community, a new government at major states n new era has dawn upon them..so let urself b heard myb there r people that feel the same way n willing to go the xtra mile 4 justice!!! kudos guys!!

i was w 7e b4 n honestly those were the best time i had w my 2 FMs n SMs colleague. we may not enjoy the best salary n benefits like other SMs from other companies but we enjoy n respect each other. i was also given the opportunity to move up the ranks n even got transfered to other area but it was not the same. nw i wish that i hadnt accepted the offer n stay on as SM.

whn u werk u need to have a clear conscience. u need 2 knw that u cn trust ur fellow SMs n FMs in order 4 u to b succesfull in ur job. in other words teamwork is the main criteria to hve a vry gud result in an area. unfortunately that was not wat ppl want in sum areas. thy r not willing to accept outsiders n when u feel that u r threatened by this outsiders u w put them down. that is wat happened to me.

well enufsaid, lastly SMs r not coolie of the company n nt all SMs didnot finish school(dnt look down on them).SMs r the person that r taking care the company's kepentingan, name n performance. treat them well n im sure that the company's will grow. if u cn give 2600 salary to McD's guys y cant u do the same to 7e's old timers?? be fair n dont think that if u r from McD U R BETTER THEN THE REST OF OLD TIMERS!!

Anonymous said...

hmm blog untk pekerja 7e? satu idea yg bagus n smoga suma mndpt iktibar dr penghasilan blog ini. cuma sy nak tau blog ni perjuangkan SM ke FM? sb perjuangan SM berbeza ngan FM. xpela janji ada perjuangan.

sya terpanggil untk menulis dlm blog ni sb department LPD. apakah fungsi sebenar LPD? adakah pihak yg mengendalikan LPD itu tlah terbukti kebagusannya dalm menangani masalah audit? Klu Khir toyo pun boleh letak jawatan sb rasa bertanggung jawb apa kata ketua LPD tu letak jwtan sb sya rasa ketika dia dlm operasi pu audit area die melambung2. penyamun pun dia rehired sb nak jatuhkan FM lain. sya pun x faham apa kriteria pihak atasan gunakan ketika memilih dia. mgkin sb dia pandai speaking kot. yelah SOM kan x pandai ckap melayu.

satu lag pasal gj adilkah jika pkerja lama diberi gj rendah dan org McD GJ TINGGI SEDANGKAN EXPECTATION SAMA!? cuba bg gaji samarata mgkin org lama pn boleh buat. gj 2600 tp audit 44k. tp klu org lama gj 1500 audit 13k macmana cite 2? cube bg naik sama or at least 2200 mgkin semangat org lama ni lain sket. ye la sb org lama faham dn appreciate kenaikan gj dr org baru. lgpn org lama dah tau selok belok jaga kedai.

satu lag ialah audit. sya dfhmkan dah xde jk auditor so pengiraan dilakukan oleh staf2 7e tetapi masih ada shortages. perkara ini dah bertahun dah sejak dri 7e bukak smpi skarg tpi xde penyelesaian malah audit semakin tinggi pulak. patutnye LPD bertanggungjwb untuk memecahkan kepale otak diorg memikirkan bagaimana nak selesaikn masalah bukan buang SM je brader..itu bukan penyelesaian. klu stakat buang panggillah mamat mana2 pun dia boleh buat decision buang SM tu. tolonglah pikir dlm2. buang SM xkn menyelesaikan masalah malah menambahkn masalah ye la nak promote org lg nak hire lag. rom was not build in a day so SM xkan bleh handle kdai senang2 je dlm masa singkat.

papepun saya berharap blog ni dteruskan supaya kita blehlah meluahkan apa yg terbuku dihati n berharap mybe dlm masa terdekat ada perubahan dri pihak atasan.

Anonymous said...

why your domain cannot find in google search?

please make digg to easy to find this web.

please publish this web, that will help others 7e staffs can access...

one more please change the website title example 7eleven-Union. that will help other people to find between 7eleven website and this website.


thanks.

Anonymous said...

Trima kasih kepada Barisan Bertindak kerana memulakan blog ini. tergempar juga aku nie melihat.

Aku nie dah lamalah keje 7Eleven. Dari masa saya bujang sampai dah kawin anak dua. Aku dah suka keje untuk 7Eleven.

Apa yang saya nak minta kepada 7Eleven adalah supaya menilai semula gaji yang kita perolehi. Harga barang keperluan semakin hari, semakin meningkat. Tambahlah kita bekerja di ibu kota besar nie..!! Tol naik, minyak naik, parking naik, barang keperluan naik, susu anak naik (nie yang xtahan laa brader).. Semua faktor nie membuat kita laki bini kena laa jugak cari keje sampingan.

Aku nie sebelum join 7 Eleven dulu, adalah juga keje fast food outlet.. Jadi tau laa serba skit.. Masih ada member kat sana pun dah jawatan besar. Bila dibandingkan, gaji SM mereka LEBIH besar dari FM kita !!! Macam mana lah kita nak hidup mcm nie??

Tapi, kita senang nak tuduh org.. Kita kenalah pandang diri sendiri.. Kenapa kita dapat gaji skit..tempat lain dapat gaji lebih ?? Adakah ilmu didada kita nie x cukup lagi kah?? Apa lagi yang pihak pengurusan nak ?

Jadi kekawan, janganlah kita asyik nak minta duit lebih jer.. Pada saya, saya nak laa jugak peluang nak blaja mcm mana nak buat kedai saya lagi untung.. Kan kita ada training dept ?

Si mamat LPD tue, dia mungkin kena pikir balik lah cara dia buat keje. Dia berlagak mcm superman- kononnya org xboleh sentuh dia.. Kable kuat. Mungkin apa dia buat ada betulnya - tapi cara kena tukar skit.

HR pulak, tolong lah bagi gaji kepada pekerja baru cepat2.. Kekadang saya tengok budak baru nie, samapi 2 bulan xdapat gaji pertama lagi. Dah laa budak nie dari kampung, kena pulak mcm nie... macam mana tue?

Akhirnya, jangan lah kita nak memaki atau memfitnah org sebarangan.. Dosa besar gitue.. Nak marah pun, kita lakukan secara konstruktif.. Bos pun boleh respect.

Jadi saya harap Barisan Bertindak bolehlah tubuhkan persatuan pekerja. Bela nasib semua pihak !!

Sekian, Trima Kaseh.

Anonymous said...

makin hari tengok makin banyak comment2 masuk (kalo dikira skali yang sudah delete oleh tuan tanah)... bagus juga, tak eloklah kita terlalu mengutuk peribadi (mengaibkan) org walhal memang dah memang buruk pun aku tengok mamat tuh( korang tau sapa kan...?) ini adalah jalan untuk kita berkomunikasi secara open dimana kita tidak kenal sesama lain ( mungkin lah), kita boleh berkongsi maklumat disini, cuma beberapa perkara seperti komen-komen diatas perlu diambil kira, how to ensure all staff tahu blog ini wujud? print ?
tampal kat buletin board?
sms?
carian google? (adwords)
meta tag?
dig?
del.icio.us?
blog rater?
kebanyakkan staff2 ni sebenonya celik IT, cuma banyak senyap je pasal tak mau dipergunakan oleh sesetengah pihak yang sering menggunakan org untuk UPkan diri sendiri.. dah la gunakan org, tak sedar diri itu perlu belajar lagi, nak tunjuk diri itu bagus ,itu semua tak apa, cuma ingatlah sikit jasa org2 mu itu... layan lah elok skit, berilah sedikit pujian tanpa habuan pun sudah mencukupi, tapi itulah yang terjadi pada kita, org atasan menindas org bawahan (staff tak elok cakap org bawahan) tapi ituhlah ayat yang sering diucapkan oleh bos2 kita tanpa mereka sedari kitalah yang "memberi" mereka gaji, tanpa pihak operation siapalah 7 Eleven..
Isu penyelarasan gaji adalah perkara utama wujudnya blog ini.. untuk memperjuangkan apa yang sepatutnya staff2 dapat...
p/s
Untuk FM u all dlm bahaya audit stor2 tu kena control sebelum u all kena buang..
untuk SM jagalah stor elok-eloknya sebelum FM buang u all,
untuk OM lihatlah apa yang berlaku sebenarnya di kawasan jagaan mu dengan mata kepala sendiri...

Sales naik, audit pun boleh nak lawan naik, sales pecah rekod tertinggi, audit pun nak cecah rekod tertinggi juga. Utk sales itu perkara baik... cuma Audit tu apa cerita? suruh stor kira audit buat apa? kalau cukup trainning sepatutnya audit berada dlm tangan kita (u count urself right?) so u all patut tahu result, apa action bila tahu result teruk? kira balik? tambah kuantiti? check staff? check each high value gondola?

kita beri kita minta, kita beri 0.5% audit, kita beri 10-20% higher than last year sales kita minta 2600 monthly salary boleh?
kalo nak kira insentif yg ada sekarang every quarter mean 4 kali reviewlah nak kasi rm300 x 4 = 1200 yearly x 2 (2 insentif) = 2400

contoh
basic SM = 1500x12 =18000
+ 2400 = 20400
if gaji SM =2600 x 12 = 31200
save 10800 wo.. kali ngan 1000 stor next target dah berapa save dah...?
Gaji FM pulak????
insentif RM500 bla.. bla.. bla..
sebelum aku melarut ke benda lain baik aku stop sampai sini shj..

mcm kata bangBil korang pklah sendiri.. aku plak cakap korang kiralah sendiri...

Anonymous said...

National Union of Commercial Workers

Tel: 03 26927385
Fax: 03 26925930

Membership of the union shall be open to all workers who are employed in any commercial concerns whose principal business activity is:
a) the wholesale or retailing trading i.e the buying, selling or reselling (sale without transformation) of goods and merchandise; or
b) the providing of commercial services such as insurance, brokerage, credit agencies, co-operative loan, management, secretarial, accounting and legal services, warehousing, real estate, advertising services, security dealers and related institutions and financial institutions excluding exchange banks

kaene said...

Saya bersetuju dengan barisan bertindak.Selama ini pihak managment tidak pernah memandang dan memberi penghargaan kepada store yang berjaya meningkatkan sales,maintain audit yang baik,dan penambahan profit..tetapi pihak syarikat akan terus ambil tindakan dan singkirkan pekerja yang audit tiba-tiba meletup....mereka mudah melupakan jasa pekerja yang dah bekerja lama dan menabur bakti kepada syarikat,walaupun kadang-kadang masih belum mendapat bukti tentang kesalahannya...mengapa semua ini boleh berlaku,sedangkan semua melakukan yang terbaik untuk syarikat..adakah ini peluang untuk pihak tertentu masukkan DIA punya kroni...

Anonymous said...

terima kasih kepada orang yang mewujudkan blog ni,kita cuma ingin hak kita di bela dan kebajikan kita di ambil kira,klu claim perubatan tu biar la tinggi sikit,kos perubatan sekarang dah la mahal,dapat claim sikit je,gaji pulak dah tak cukup,sikit je,org luar masuk gaji terus up tinggi lagi dari sm yang dah kerja 10 tahun,pihak lain tak kan buat tak nampak je kot,terang2 depan mata,betul la kata pepatah "kuman seberang laut boleh nampak,tapi gajah depan mata tak nampak"begitu la nasib yang menimpa kita sebagai pekerja 7e yang setia.

InterSexyLemOn said...

hye!!!

InterSexyLemOn said...
This comment has been removed by the author.
InterSexyLemOn said...

Saya berharap pihak Barisan bertindak dapat mengumpulkan semua S.I.C lama menuntut hak mereka dan kebajikan mereka.Semua orang menjaga periuk nasi sendiri.Tetapi kalau dijaga pun dengan baik,tetapi dimasukkan dengan lauk2 basi..tolong la kami !

-InterSexyLemon-

InterSexyLemOn said...

nak tubuhkan union buat ape? Just kumpulkan 30 org.Kita boleh bersuara dalam surat khabar.Kepada anonymous,tidak semua pekerja 7E reti I.T.Hantar comment pun bukan diorang tahu.Dan , nak mintak kerja 7E? Jangan kerja skrg.Sia-sia je nanti.Lebih baik kerja kedai mamak lagi bagus.Just sekarang semua takut bersuara!!Mereka semua buat tali bentuk bulat.Just nak gantung diri sahaja!! Pekerja lama sahaja.Pekerja baru jangan perasan. please laa.Cakap 7E alaf baru? Ada la sedikit baru.Sebab audit melambung lambung shot,gaji tidak sama,orang lama ditindas.Nampak la tuh alaf baru sikit.=P
Baru siang tadi pergi 7E depan planet holywood,tengok staff relaks je tak pakai smoke@baju merah.Itu pun alaf baru jugak namanya.

Anonymous said...

ape la korang ni nak email pun email la kat everyone ni tak email kat ops je... kesian aku terpinggir.. ehhehehehe

Anonymous said...

kan kat atas tuh dah beritahu , pihak it nak or dah block kot dari mail-mail yg mcm ni... try jerk la.. apa susah ye..? comment akak ram lah ram ke ape ntah kat post latest best juga.. bagus kak ram ram... :P info tu mcm org HQ tuh ...

Anonymous said...

wassup...kenapa kita tak nak komen tentang dept.lain?cth.edp.kerana dorang salah key in invois audit meletup,tak kira la short ke over,kita dapat warning letter,dia dapat apa,adil ke begitu,hr dept marah bila kita lambat stop payment staf yang dah resign,tapi bila kita tepon cukup payah dorang nak angkat.salah kita ke semua tu?

Krezie_bone said...

Haii.. blogger

ahah... saye nie nak kate dengki ngan bdk MCD tu xde la.. cume menyirap je ngan dorang.. sape yang bole tahan kalo gaji old staf kecik tapi gaji MCD fuhh.. x ingat punye. kalah gaji FM lame... keje kalo lebih berkualiti dari old staf saye x kisah.. nie keje hampehh.. audit melambung2 macam org giler.. ape nak jadi ngan dorang nie.. tegur nnt makan diri plak.. nasib baik ade barisan bertindak. bile la nak tamat pemerintahan MCD nie..

semanjak MCD masuk terase sangat nk cari keje lain.. dulu x penah pikir pun nak cari keje lain.. rase malang plak keje kat 7e nie..


old staf 7eleven..
can we start again

Krezie_bone said...

hahah...

tu dah jadi lumrah yang kite nie memang salah je.. dorang je yang betul.. kite nie keje utk dimarah je.. rase kalo MCD xde kot..

can we start again

Anonymous said...

i think this is a good area where people can voice out their opinions but what really troubled me was seeing comments of people that threaten management with not banking money or not doing oeod. etc. Please stand on moral high ground and never snoop anything below that. There are better ways to solve the issue. some good solution that was raised was such as creating a union. BUT by typing such threat, YOU ARE NO DIFFERENT THEN THE PEOPLE YOU'RE CLAIMING AGAINST. Do not take justice into your own hands, Allah will be the witness.

Krezie_bone said...

halloo..

Ade cite baik punye!! Gua dengar cite 488 letak SM lame balik... Budak nugget tu x leh bawak kot.. audit 488 tak tutun2 kot ah.. dulu mane yang stor sale tinggi bagi kat kroni.. skarang audit tinggi bagi kat yang bergaji rendah jage.. giler ke!!!! yang gaji 2600 letak kat sale bawah 50k patut ke??? dalam tengah susah bole nak berpolitik lagi.. giler kuase betull...

Anonymous said...

saya rasa kita semua kena bersatu hati bersuara tentang isu gaji.kita perlu buat satu perjumpaan untuk menyuarakan tidak puas hati tentang gaji perkerja lama....bila,masa di mana kita semua boleh buat perjumpaan untuk menuntut hak dan keadilan kepada kita semua staf operasi....

Krezie_bone said...

Haii...

Bile yang kite boleh menyuarakan nie.. Rasenye pihak atasan macam xde paper jer reaksi.. Keje dah betahun2 gaji camtu je.. come on laa.. kite cume nak selaraskan gaji je xkan nak tunggu bertahun2.. Rasenye kalo suara hati nie sampai ke pihak media pun dah cukup.. ;)

Anonymous said...

disini saya ingin meluahkan rasa ketidakpuasan hati terhadap pihak pengurusan 7e, kadang kala, rasa seronok juga baca comment2 atas yang juga rata2 tidak berpuas hati terhadap pihak pengurusan. tapi.... memang betulah kalau kita fikir dengan akal yang waras memanglah pengurusan berlaku tidak adil terutamanya terhadap pembayaran gaji pekerja. terus terang saya mengatakan pihak pengurusan... tamak mementingkan keuntungan, langsung tidak mengambil kisah hal kebajikan pekerja, mana-mana store semua ader konsep layanan pelanggan tetapi cuba kita fikir selain daripada konsep itu ada lagi tak konsep layanan pekerja? jangan fikir ini tidak masuk akal... atau ianya sesuatu yang lucu mcm raja lawak. Ini menunjukan kita selaku pihak operation ditugaskan untuk hanya menjual barang2 keperluan pelanggan (sales), termasuk menjaga kerenah pelanggan itu sendiri ( customer compliant & service) cuba fikir masak2, siapa kita sebenarnya??? padahal kita lah bertanggungjawab membuat duit untuk membayar gaji bos2 kita yang buncit2 tu dan kadang kala dtg ke stor peluk tubuh, sambil jenguk sana jenguk sini, complaint sana complaint sini, tak lama kemudiam terima email-email daripada pihak tertentu yang mengatakan stor itu ada seketul tahi hidung di atas pos, kenapa pihak stor tidak alert? maka yang si bodoh kat stor ini pun lap la tahi hidung tersebut maka bersihla pos itu, apa yang saya cuba sampaikan disini, lebih kepada pepatah yang mengatakan manusia ini hanya pandai bercakap, tetapi belum tentu dapat melaksanakan. kita sebagai pihak operation tahu apa yang pihak pengurusan tidak tahu termasuk bilangan kakitangan staff, bilangan customer keluar masuk setiap hari, dan sebagainya...kesimpulannya pihak operation memang banyak kerja yang harus dibuat setiap hari, kadang-kadang terfikir juga, yang kita semua sebenarnya hanya dibayar upah yang tidak seberapa (erti kata lain hanyalah kuli batak)...

marilah kita sama2 memperjuangan hak kita sebagai pekerja yang harus dibayar dengan sewayarnya dan berbaloi dengan apa yang kita lakukan.. jangan biarkan diri kita ini berada dibawah kepompong syarikat yang tidak mengenal erti apa itu BUDI.. masih banyak lagi peluang-peluang diluar sana yang menanti kita.

Anonymous said...

helloo..

Aku ni dah lama dengar citer pasal blog ni cuma xde masa je nak masuk maklumla sibuk bebenor.

Bila aku start je masuk td mcm xcaya lak blog ni benar-benar dari bebudak 7E, korang taukan 7E staf nikan banyak yang xamik 'port'. Tapi terkejut rusa aku tgk rupanya ramai yg silent majority gamaknya. Bagusla dengan perkembangan yang positif ni, cuma yang xbestnya ada bab-bab yg menghentam ala-ala memaki org.

Kekadang aku terfikir siapa org disebalik tabir ni? Kenapa dia create blog ni? dan apa benifit yang dia dpt?
Tanpa jemu aku scroll punat mouse ni ha, makin rapat aku ngan jawapannya. Jelaslah perjuangan founder ni untuk kita semua ye tak?
Aku dengar bebudak it 7E tengah cari founder ni, tak taula aku kenapa terdesak sgt management nak cari sifounder ni, yg aku heran kenapa takut sangat dengan blog ni? lgpun bebudak ni cuma lepaskan 'gian' nak menulis jer. Tapi bab mengutuk tu memang aku tak sokonglah.

Last-last aku tefikir kalau founder yg berhati kering ni dpt dikesan & dikenalpasti oleh konco2 kat dlm HQ tu. Apa yang korang bleh buat??

Alahaiii... pening kepala pakcik ni ha...

big mac said...

hallooo...

nak dgr citer best tak..ade ke patut fm yg reti pegang senduk je dtg store aku maki aku dpn customer..menyirap r aku..yg customer tu dah pandang2 aku, kesiankan aku kot..aku ajar dia aku resign terus..aku ni bkn sm,aku asst. jer..aku bertrima kasih byk2 kt member2 aku yg memperkenalkan blog ni kat aku..ko tau ape jadi kt aku,melompat-lompat aku nak sampaikan msg ni.. trima kasih jugak ar kt barisan bertindak ni krn memberi peluang kt aku utk menaip isi hati yg tersirat ni..


big mac

Anonymous said...

wow...semakin lama semakin panas isu2 nie..tapi panas2 pun hanya kat dalam nie jer...

to founder!! bila agak agaknya luahan hati kita semua ini boleh sampai ke Tan Sri....

Pihak top management tak pandang sangat isu nie...bagi diaorang janji kedai ada sales...sales...sales....itu jerlah almaklumlah gaji diaorang tu besar...

yang kita kat bawah nie....bertungkus lumus nak dapatkan sales...control audit...bagi profit kat company...

dan lagi malang lagi kalau audit store meletup sebulan....sure kene masuk DI walaupun bukan salah kita...etc deparment lain la...

tapi..yang kena orang bawah nie jugak...

P/S : SUSAH SANGAT KE ORANG KAT ATAS TU NAK DENGAR MASALAH KITA...

Lu Pikir Ar sendiri....

Anonymous said...

From Blog to Blog

hi..,

lama gak aku xkomen kat dlm ni, aku tertarik lak ngan satu frasa ni.,

Mari Kita Ke Sana
(Untuk Bloggers 7E)
Jom! Moh!
Mari kita ke sana
Bangkit bersama rebah sekali
Namun berundur takkan terjadi
Kita bukan wira
Kita bukan petualang
Blogger hanya mencari kebenaran
Jom! Moh!
Jnagan biarkan MEREKA MEMPERMAINKAN kita
Asak sampai retak
Hongges sampai lolos
Pijak biar lunyai
Alang-alang selok perkasam
biar sampai ke pangkal lengan.

Barisan Bertindak 7Eleven said...

Sila post komen anda semua di artikel yang terkini. Terima Kasih

Anonymous said...

Hello BRO,
Aku ni kira da lama kerja dengan 7E, macam macam kerenah,isu budak burger da lama tercetus dalam 7e,dulu pon ada group burger masuk lebih kurang tahun 2002, masuk semua tunjuk pandai, projek tu. projek ni, tapi lama lama balik asal, yang dia tau hanya buat projek dengan betina saja last last.Ini timbul pula group burger baru, tapi group ni boleh di katakan macam anak mas, tak ada pengalaman tak apa, janji 'hidup' aje, jenis pekerja yang 'hidup' saja yang menjadikan shortage macam bunga api tahun baru.Bila meletusnya macam sekarang, pihak pengurusan atasan pejam mata lagi...
Aku ingat zaman LWY adalah zaman suram, tapi zaman sekarang di kira zaman hitam, kerana banyak kambing hitam di jadikan korban, dan banyak lagi kambing2 yang akan di jadikan mangsa.
Pihak pengurusan sekarang aku pon tak tau pemikiran mereka, nak kata peka ke pekak lu org pikir la sendiri....
Cuma pekerja (ops) buat la kerja masing masing,jalankan tangungjawab kita, jika ada peluang lain, lari aje, bagi yang dah lama dan tiada kelulusan tunggu dan berserah pada nasib aje, aku nak tarik kau org semua pon, tak mampu nak bayar gaji....
Fikir la cara terbaik, bersatu semua, cadangan penubuhan union aku amat setuju dan jangan di tanguh lagi...
kalau boleh semua komen dan blog perlu di perluas, buat poster, panggil wartawan buat press com...ke supaya mereka di luar sana tahu apa krisis dalaman macam KFC dulu....

Anonymous said...

hallo

Anonymous said...

kpd sauadara2 yg berkerja d 711 malaysia skrg ade perubahan di area golden dan wilayah.kpd semua s.m kuat2kn lah semangat utk bkeje..????
maybe tahun dpn gaji naik rm 2k basic dan ade o.t...?????

Anonymous said...

penipu semua ni!! janji manis! kalau nak naik... naik laa sekarang.. kenape nak tunggu tahun depan plak?

Anonymous said...

salam..
aku pon naik pening dah...
sebab ape?sebab ape yg aku nak ckp sume dah ade dlm nie..ari tu dlm meeting MAMA dah ckp pasal blog nie..tp ape cite?die buat bodo je kan??kite jgn ckp pasal nelson jer..kite ckp pasal management baru yg x berape nak up nie..poyo je lebih..pasal gaji?dah lame aku dgr pasal nie..tp haram..ape pon xder..pasal gaji tu aku x kisah pon..OM and SOM,please dont put ur problem to ur fm,sm and sic..bknnye ape,sblm awk tu kate start a NEW ERA,rilek dulu..follow org lame br ambil tindakan..bak kate pepatah 'masuk kandang kambing mengembek,bkn menguak'..aku wat mase nie ok jer..tp aku dpt rasekan ade musibah lain yg nak dtg..nie msuk second quater xtau la ape yg akan jd..better,selesaikan mslh nie sblm audit meletup..to sape yg create blog nie,thanks a lot..drpd bg audit meletup,baik letupkan gaji kitorang nie..ade faedah ckit..sekian..

Anonymous said...

aku sokong korang sume!!
80% kejayaan 7e terletak pada staffnya..

Anonymous said...

huhu...
pandai org atas skrg..
nak abik ati la tu...
SA mane yg keje 1tahun dapat bonus..
baru skrg nak pk..
jgn wat kerana TERPAKSA plak org atas oilll..

Anonymous said...

i dh baca blog ni..mmg teruk. i xnk belah kn pada sesape.u all xblaja agama ke dulu?xblaja tntang qada' n qadar..rezeki tu Allah yg bg.rezeki masing2.Xpyh la nk dengki2
I dulu pnh keje mcd as a crew biasa sj. buat p/time.mmg best.systematic. crew2 yg baru diajar mcm2 bnda.dr a smpai z.I'm very njoy to work there
then i further my study,when sem break i try p/time di 7e..
honestly, i xbley keje.all manual. SM 7e function like normal staff.the diffrent is,only uniform.
bukan i nk perlekehkn 7e,but it's truth!!
7e is a big company,but there is no system.
dat's y I dpt rasa mcm mana tekanan bdk mcd masuk 7e
i cabar bdk2 7e masuk mcd.but the question is, r u strong enough 2 face it?
manusia masing2 ada kelemahan..u all buka blog ni after mcd masuk..
knp dr dulu xsuarakn rasa xpuas ati regarding ur salary?
bdk2 mcd bkn mtk sedekah dr 7e nk gaji tggi.kalo u all ada kt tmpt diorang, u all nk tolak ke rezeki dpn mata?kite smua keje sama2 cr rezeki..
i bkn belah pihak mana2..i ckp smua ni berdasarkn blog yg i baca ni.
byk hentam org lain.
pasal audit tggi,i ssh nk komen,7e xsafety.kdg2 i beli brg kt 7e,ada juga dpn mata bdk2 curi brg.bnda audit ni dr zaman i buat p/time dulu smpai skang xpnh abis.
i tau bnda ni smua pn dr 1 of my colleague yg keje di hq 7e.kiranya di pn otai gak dlm 7e.lebih dr 10 thn keje.
better u all bawa bincang psl bnda ni dgn ur big boss.
pasal gaji or watever better u disscus smpai u all puas ati n get wat u want.
jgn buat mcm ni,mana tau 1 day u all kene balik.ingat,idup ni umpama roda,sekejap kt ates,then duduk bwh..
kalo ada bdk mcd yg buat salah,diorang akan kene balik.lmbt atau cpt,we dnt know.
bdk mcd pn xperfect,u all pn sama,i pn sama gak.so,xpyhla nk gaduh2 sbb salary.
i bkn nk menyibuk tp i pn pnh jd 1 part of 7e.
adios..

Anonymous said...

kepada mamat di atas ni !!

aku bukan nak cakap sape bagus ke sape tidak.. tapi kalau big boss ko masuk 7e.. pastu bawak bebudak yang tak bagus langsung... bg gaji melampau tak masuk akal... lepas tu nak cakap NEW ERA n bla bla .. aper cerita ni?!!

aku tau ramai juga budak mcd masuk dari dulu lagi. tapi pandai je dorang bawak diri.. MCD ERA BARU ni masuk kandang kite orang and lepas tu belagak pandai ape cerita?

kalau kau cakap 7e tak de system .. apa yang kau tau.. kau masuk pun dulu jadi staf je beb.. ko ni ibarat tak releven langsung nak cakap pandai 7e tak de system.. oaku orang lamo ok je jaga odit. tak de la sampai 82k.. lapas tu masuk lak dept lain.. nak lari tugas!! pandai bos korang ni..

lagi satu.. kalau budak mcd ni bodoh.. ajar bagi betul!! jgn nak cover cover!! aku cukup panas kalau orang tak tau ape.. nak berlagak pandai... termasuk laa ko kat atas ni ..

bak kata abg bil.. LU PIKIR LAA SENDIRI!!!

Anonymous said...

kepada abg bil yg mrh2 sgt ni.ayat ko sedap je kn kuang ajar.
aku ckp pn guna ayt yg baik.
ko ni xde otak ke nk ckp?
sdp2 je ckp big boss aku.
ko ni lg la 'terlebih pandai'..dh 1 team pn nk jatuhkn team sndiri,menampakkn kebodohan diri sebdiri.
kalo xpuas ati psl gaji,ko tanya la sndiri bapak segala boss kt 7e tu.kalo dia xaprroved,xkn dpt gaji cm tu.pkir xguna otak.
eh,aku jd staff dulu pn aku dh buat keje mgr 7e tau!!!ko ingt aku xtau ape yg mgr buat keje.aku blaja pnt2,ko ckp sukati ko je!
aku suh org2 yg byk complain ni jmpa big boss korang n bincang psl gaji!tu pn xphm!!!
kalo ngata belakang je,smpai tua kerepot pn xdpt apa.
mtk kt big boss ko tu skali,tlg upgrade kn system.
aku bg cadangan nk majukn company korang keje.itupn ssh ke nk terima?
sbb yg ko xpuas ati sgt ngn bdk mcd ni psl gaji je kn?pastu dendam sgt2 smpai melarat bnda lain..
aku xkata pn bdk mcd bagus.ko baca btl2 x apa yg aku tulis sblm ni?
kalo diorng slh,mmg la diorang slh.diorang pn akn terima nasib teruk gak. kalo ko xpuas ati,jmpa diorng.tu la org melayu,ckp belakang pndai,bila dh dpn2,lmbut gigi dr lidah!!
ko nk melenting mcm ni,xde kesudahan,br tegur skit,bergegar 1 dunia.
lg 1,tlg guna ayat yg sopan skit.ko ni xde adab ke?
buat malu je org baca tau..
btlkn diri sndiri tu dulu,br nk bantai org lain.
kalo btl ko bley jaga audit bagus,insyaAllah,ada la rezeki tu.tu pn kalo hati tu ikhlas.tp kalo asyik merungut je,sng cite,ko pg cari keje lain,curahkn kepandaian ko tu kt company yg btl2 appreciate ko.xde la ko sakit ati nk nyumpah org je sepanjang masa.
ko pkir la ko cr rezeki kt mana skang.
ko dh ludah,ko jilat blk.
aku buat p/time kt 7e 6 bln tau!!!
bkn 1 bln. walaupn sekejap,tp aku dh merasa buat keje smua.
aku xkutuk pn 7e,tp ko dh pkir lain,xtau nk bezakn teguran atau kutukan..
sesapa pn bley jd kambing itam.bkn bdk mcd je.
mana tau 1day,abg bil yg melenting ni jd kambing itam? who know's? manusia bley berubah.
u must remember, this world like a wheel. 1 masa kt atas,1 masa kt bwh. ari ni ko ckp mcm2, sok lusa,sape tau?
ko baca blk comment 14 april 2008,heboh kt press psl krisis company.nk buat mcm tu ke?
adios.......

Anonymous said...

wah.....nmpaknya ada pertelingkahan di sini.
kepada para blogger lain,korang boleh baca n pkir bnda ni btl2.aku pn terima komen yg positive,semak la nk baca ngutuk2 ni

ckp banyak xguna kalau xpakat sama2 bincang ngn boss

smpai bila beb!!!

bosan la asyik nk salahkn org lain,tunding jari ngata org.xde hasil la.masing2 nk tunjuk kepandaian yg kdg2 nmpak gak kebodohan.aku pn xsbr nk tgk perubahan ni.at least,penat keje ni berbaloi la gak.aku pn nk merasa naik gaji.korang pn nk gak,confirmnya

aku cadangkn abg bil yg naik hntu marah kt mamat yg bg komen sblm ni jd ketua nk jmpa bos!! amacam abg bil,ada berani? lu ckp penuh semangat bro!! xkn gentar kot..gua follow n support lu dr belakang!!take positive apa yg mamat tu ckp.lu gabungkn la idea2 komen blogger sblm ni.baru la sedap nk present nnt

amacam abg bil??

Unknown said...

minyak dah naik..bila gaji nak naik????

Anonymous said...

HA HA HA...

Relax.. aku ckp mcm tu sebab aku rasa pengorbanan aku tak di hargai selama ini..

1st of all.. kalau setakat kerja 6 bulan,, apa yang korang tau pasal 7e? aku ni 8 tahun kerje laa.. semua aku dah rasa.. kalau setakat 6 bulan kerja as SA.. ape cerita? ko naik kat HQ tu pun sesat tau.. :)

sebenarnya kau bukan sahaja tak puas hati pasal gaji CIPUT.. tetapi banyak hal lain antranya ialah..

1. GAJI Semua Store staff lambat masuk dan Overtime tidak dapat dan jumlah nya tidak sama seperti yang pihak store claim..

2. LPD.. kenapa Loss Prevention menjadi Loss Complaince?

3. EDP dan Payroll... kenapa turnover terlalu tinggi dan menyebabkan kesilapan gaji dan pengiraan Invoice.

4. HR function? apa bidang tugas HR selain dari DI staf?

5. Proses Kenaikan pangkat.. bagai mana proses yang sebenarnya? isu kenaikan SM ke atas??

6. POLICY MAKER.. sesiapa sahaja dalam 7e ni boleh buat polisi??? siapa yang sepatutnya bertanggungjawab??

7. POS machine.. kenapa ada butang yang tak sepatutnya ada di POS? kenapa pihak stor di persalahkan??

8. APa job description FM yang sebenarnya??

Ini adalah antara KETIDAKPUASAN HATI AKU!!!

SAPE BOLEH JAWAB!!

2nd... aku bukan nak cakap pandai untuk jumpa bos bincang pasal gaji...

kalau korang nak tau.. ada 1000 sebab yang NSO dan QJH boleh bagi untuk potong gaji.. bukan sebab naik gaji!!! kalau korang nak suruh aku jumpa BIG BOSS yang korang lain ni nak follow belakang... HENTIKANLAH!!! kasut korang je yang ada kat belakang aku bila di toleh!!

bukan berani bodoh!! tapi berani bijak..

fyi.. aku pun dah blah dari company ni bulan lepas... cuma nak support blog ni untuk kawan-kawan aku ...

Anonymous said...

hoi abg bil..

dh blah tu blah je la,xpyh la tunjuk pandai!!!
bila ada sorang budak tu bg komen,ko panas hati,tapi ko sndiri yg nyibuk.
sape ckp kitorang yg keje ni takut nk follow ko?ckp tu baik2 skit.
kalo takat keje 8thn,tp xnk satu suara backup bdk 7e,baik dr dulu ko blah.
aku bley terima juga la bdk p/time yg keje 6bln tu.dia suh kite sama2 pertahankn hak kite,yg ko nk melenting marah2 tu knp? ko ni xabis2 nk mengutuk org.
bile dh blah, br berani ckp..
ayat yg ko bg ni xsesuai dgn pengalaman keje ko
dh la,malas nak layan baca blog ko,buat sakit hati+mata.
baik aku fight tuk diri sndiri ngn bdk2 yg ada ni untuk future kitorang.

Anonymous said...

abg bil...

ape cite la smpai sesat kt hq ni,xpyh la brlagak ngn hq tu
kalo aku sesat pn,at least aku tanya org,kalo malu sesat la jln
baik sesat jln dlm hq tu dr sesat pemikiran
org bincang lain,ko nk poyo tjk pndai.
helllooo.....aku blaja bisnes study la,aku tau n paham sgt apa yg kau tulis tu
jgn la ingt aku ni xphm lgsung
letih la ngan kau ni
kau terjun la sungai dgn labu2 kau tu
babai abg bil!!!!!!
adios.....

Anonymous said...

alaa mamat kat atas ni..
"blaja study bisnes.."
ap ko ingat ko budak blaja nak cukup bagus..
sedar la diri tu sikit.. nak belagak plak.. karang aku sepak ko laju2 baru tau..
kalu ko profesional ko tak kate cam tu..
disebabkan lebih makan BURGER tu sengal ko bertingkat tingkat..
org guna otak bukan guna study bisnes ko tu sengal..
ko sibuk2 bising...
kebanyakkan bos kt atas tu bangsa apa?dia orang aku rasa ketawa kat kita..bergaduh sesama melayu..
ishhh sengal la ko nie...

Anonymous said...

Kepada anonymous
09 June 2008 08:38

jgn lah engkau mengHOIkan aku ini.. ini kerana kalau engkau nak fight untuk diri sendiri bukan ke engkau yang lah orang paling bodoh di 7e ini.

sejak bila engkau ini berani+bodoh?
engkau perlu ingat.. kita semua perlu bersatu.. bergerak dalam kumpulan..

kalau engkau ini betul betul BERANI.. aku nak tengok ko SETUP union untuk semua staff di 7e ini!!! dan aku percaya kau adalah orang yang paling tak guna kerana engkau lah yang menghancurkan rakan2 sekerja kita di 7e ini yang tertindas.

ingat! aku bersuara di sini UNTUK RAKAN SEPERJUANGAN

Anonymous said...

Actually what staffs really want r "recognition" & "keadilan".Top mgmt should do something to change dis. Stop wasting time playing politics and scratching yr head finding way to attack those people dat u dislike or stopping u for finding yr own rezeki in dis co. In dis co, people who knw how to "bodek" but do less will get increment & promoted fast, whereas people who contribute more, talk less will not get what they want. Dis is not fair..

Anonymous said...

kenaikan pangkat untuk yang berberapa orang yang berada di HQ harus dipersoalkan...

apa KPI mereka INI?? isu keadilan masih jauh!

Wahai semua staff 7e. JADILAH KAKI BODEK, dan KAKI KIPAS.. supaya anda semua bolh naik pangkat mcm dorang!!

orang yang pandai bercakap tapi tak reti buat kerja boleh ampu ED.
ED mmg suka orang yang sebegini rupa.

ED kalau suka main politik masuk DAP laa.. dalam 7e perlu ada perubahan . harap MD CKS boleh mainkan peranan semula. !!

Anonymous said...

emmm biasa arrr politik dalam 711... hati cam bangkai canm tuu arr..
kaki bodek + kaki ampu = RM?????
NI FORMULA DIA..
xskola punya orang.. gila nama,pangkat dan wang..

Anonymous said...

Hallo,

Aku tengok cara doirang manage company ni macam nak tak nak je. Buat benda yang bukan2. Kejap buat tu, kejap buat ni... Tapi end of story.. semua tak jadi. Puncanya...
Sebab ada orang yang pandai bodek dan cakap yang mengampu para boss korang ni.
Korang jangan cakap banyak la... tak guna selagi ada para pengampu dan para boss ni kat sebelah boss korang.
Nak tau sapa para pengampu & kaki bodek... tengok office korang, bilik sapa yang paling dekat ngan bilik boss. Diorang tulah kaki bodek & kaki ampu. Tak caya.... Lu tunggu... Jap lg diorang pulak yg jadi boss.

peter m james said...

susah2 berhenti saja.cari kerja lain.

Anonymous said...

7 eleven makin bodoh semenjak 2009
dsd konon.
dsd tu senang tipu.cop senang tipu.scan,copy and modifitied.
audit atas 1 percentage 3 kali terus buang kerja.
pekerja senang di cari tapi pekerja berpengalaman senang kah ?

ADLi said...

Wah 7e dah ade Union alhamdullilah..

zaman aku keje dulu 1995 semua berbeza..start dari staff pastu 1996 dapat jadi SM kat desa Pandan(103 ke 113) gaji 650.. dari situ sentiasa ditransfer to troubleshoot problem store.

Banyak bende aku lihat dan tengok perlu diubah tapi bila disuarakan. kata aku dimatikan dengan pelbagai cara.

Insentif memang x de la zaman tu harap ehsan bonus je.. Gaji terakhir aku tahun 2000 RM1150. Aku behenti lepas tu sebab kesilapan MGMT atasan menilai aku dalam kes Bank-in Duit. Mereka fikir aku x bank-in sales 4 hari (masa tu PH)duit tu sebab pada hari Bank-in dia org x dapat cari aku. kebetulan pula aku kene asma so aku dtg keje pagi (6 pagi) siap paper work pastu pukul 7 kira duit then aku gi mayban finance(zaman ni ada bank ni) so lepas bank in kul 8 pagi aku balik umah.

sebab sakit aku tido dari pagi sampai malam.. terbangun pon sebab member kejust ada org cari aku kat pintu. rupanya FM aku soalan pertama dia "MANA DUIT" aku tanya dia duit apa? apa masalahnya? dia kata duit bank in. aku ckp dah bank in, dia tanya mana bukti..

So apalagi aku panas la dh la 5 tahun aku keje x pernah masuk lewat x pernah x lewat bank-in. Aku amik bank-in slip tunjuk kat muka dia sambil basuh dia lain kali bagi salam tanya khabar kenapa x de kat kedai apa dah jadi?

bila dh nengok Bank-in slip muka dia berubah mcm mengelabah.. dlm keadan keliru dia ckp 1 HQ fikir aku bawak lari duit.

aku sound balik.. apa yg bodoh satu HQ tu.. Call la bank check daily sales amount yg patut masuk untuk verify, pastu kalau aku x bank-in call polis if next day aku x masuk keje

disebabkan kes ni kau dipanggil ke mesyuarat khas keesokkan nya diketuai 2 Area Manager(AM) 12 org FM.. aku masih asma teruk tapi pegi gak..


Dlm meeting aku basuh 2 AM tu pasal kecoh sangat duit hilang. Dia malu sebab berita tersebar palsu dan cuba cari kesalahan aku.
Aku masih ingat soalan AM tu.
Bank mana Kamu pergi buka 730pagi?
aku jawab " Puan dh berapa lama keje kat 7e ni sampai x tahu Maybank Finance memang buka awal, takkan semua SM/FM puan bodoh sampai x taw ada MAybank buka awal"

di pendekkan cerita aku didapati x bersalah tapi disarankan meminta maaf aku diberi cuti 1 minggu untuk mohon maaf. Aku x faham akan keputusan ni so lepas seminggu aku jumpa AM sorang lagi dia kata kenapa x minta maaf aku jawab apa salah aku? AM x bleh jawab. aku tanya lagi siapa yg buat cerita aku x bank-in FM dia ngan Dia kan tu yg kecoh 1 HQ.

SO aku tanya status aku camna? Dia cakap aku kene transfer klang backup SM sana. aku pelik kenapa hukum camni bukan aku yg salah AM n FM yg salah. Bukan aku x call x page dia org pukul 6 pagi nk kasi tau aku sakit x masuk keje. dia org dh well inform due to miss communuction aku kene plak..

so aku decide Berhenti di tahun 2000 setelah 5 tahun bekerja sakit jiwa bila terpaksa meninggalkan 7E biarpon gaji kecik tapi aku sayang..
AFter that aku Join starbucks jadi Staff full time gaji 1040 sebulan perghh bila dengar gaji staff lebih dr SM 7E aku terus join Starbucks tahun 2000.

sekarang 2011 gaji staff(barista) fulltime RM1300 basic.
MGMT tanpa experience basic
SUpervisor RM1800
AM 2200
SM RM2800

sekarang dh jadi SM gaji dh ok. setahun dlm 70k bleh dpat.. aku cuma ada kelayakan SPM gred 2 je.. jadi aku rasa it more than enough sebab susah nk cari krjr dgn sijil SPM.

so Rakan 7E berjuanglah. Aku gagal dlm perjuangan dizaman aku dulu. Bila nengok blog ni aku happy sebab perjuangan SM dan staff 7E makin kuat dan besar. Aku doakan semoga berjaya dan dpat membentuk satu persatuan yang kukuh dan adil

INsyALLAH
ADLI
7E batch 1995-2000

Anonymous said...

betol2 aku geram dengan manager 7e yang jahat kepada staf2 baru naik jadi manager buli staf macam aku contohnya .. sampai tangan berdarah ..nak report sapa ni

Anonymous said...

hmm...gaji camna erk??keje malam ngan keje siang lain ker??skang basic dah rm850 untuk SA,MT RM1000 keje 12jam n keje 8 jam campur keje shift malam??pening aku..huhuhu

Unknown said...

Sy nk pihak 7eleven lebih peka dan ambik tindakan ats ape yg akn sy cakapkan..sy nk pihak atasan mgambil tindakan ats pekeje di cawagan DWI TASIK..spy jnga biadap apabila interview bakal pekeje baru..kalu xreti cr interview bg khusus khas!!di sb kan skp kurang ajr dn igt 7eleven dia pnya PR pn xreti xpyh nk arahkan owg!!skp cam ni la yg membuatkan 7eleven sering perlukan keje baru!! TOLONG AMBIK TINDAKAN!!

Anonymous said...

Aya suda kerja di 7eleven selama 10 bulan dan belum lagi naik SSA apa sebap tu ya

Unknown said...

hi to admin , saya bekerja di 7eleven . saya sudah bekerja 7bulan sampai sekarang , tak pernah ambik mc walaupun sehari . baru tadi saya ambik mc tapi mc saya ditolak oleh store manager saya , Ayat pertama dia cakap "kamu tak boleh cuti sebab tak cukup staff" sedangkan orang lain bole OT kenapa tak perlu OT , saya ambik mc bukan sebab suka² . saya kemalangan , tangan luka dan doktor member saya mc 2 hari akibat luka yang teruk di bahagian tapak tangan , staff lama dia yang bagi mc last menute boleh pulak dia bagi dan saya terpaksa ot 7am-7pm . semenjak saya bekerja di sini takpenah lagi saya ambik AL , saya berumur 18 mybe store manager ingat saya muda dia boleh buli saya sesuka hati . saya redha dengan cara dia , tapi ingat suatu hari pasti allah akan membalas balik apa yg dia buat tu di dunia , sudah 6bulan saya bekerja tapi masih tidak dinaikan gaji lagi bila ditanya tidak tahuu . mungkin orang atas tak naikkan gaji lagi , takkan nak makan gaji basic 750 sedangkan dah bekerja lama , takpenah mc pulak tuu . takpenah datang lambat , siap dtg awal lagi . seorang tu budak baru tapi kini dia dah berhenti sebab taktahan dengan sikap manager yang sering buli dia , mana tak nya . dah demam , ambik mc tapi tak dibenarkan lepastu kerja shiff pagi seorang . nak rehat takde masaa , kekdang nak makan pun takboleh sbb manager duduk dalam back room and terpaksa layan customer yang ramaii . ingat nak tukar kerja lain tapi dah try cari kerja tpi tkdapat , maklumlah dah 2015 . payah nk cri kerja sekarang dengan hnya mempunyai sijil spm . saya harap staff 7e yg lain mamu bersabarr , seharusnya perlu ada site yg perlu kita ketengahkan masalah kita dan perlu di tegas kan hal sedemikian dan tidak memandang remah atas hal ini .

Unknown said...

aku bekas pekerja 711..berhenti pertengahan bulan lepas..tapi gaji bulan 10 dan bulan 11 pun x dapat lagi..macam mane aku nak dapat kn gaji aku yg penat2 aku jage mate tengah malam tu..ad sesape boleh bg tau care?

Unknown said...

7-eleven perusahaan biada sampai tanggl segi saya blum di gaji

Unknown said...

Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar bil-bil anda atau memulakan perniagaan anda sendiri? sila hubungi kami di johnsonleehelpfund@gmail.com untuk maklumat lanjut mengenai tawaran pinjaman berpatutan anda.

Unknown said...

Hello, di sini datang satu lagi syarikat pinjaman yang akan mengubah hidup anda selama-lamanya pinjaman datang, saya Encik Patrick Frederick pemberi pinjaman pinjaman disahkan, saya menawarkan pinjaman kepada sektor individu dan orang ramai yang memerlukan bantuan kewangan dalam kadar faedah yang rendah sebanyak 2% . Perkhidmatan kami termasuk:
* Pinjaman Peribadi * Penyatuan Hutang
* Pinjaman Perniagaan * Pinjaman Pendidikan
* Pinjaman gadai janji * Bercagar
* Pinjaman tidak diinsuranskan * Gadai Janji
* Pinjaman Perniagaan * Pinjaman Pelaburan
pinjaman membeli ditetapkan untuk membina pinjaman sila mengisi borang di bawah dan kembali jika anda berminat: (patrickloans15@gmail.com) Patrick pinjaman disahkan dan syarikat pinjaman dipercayai, memohon hari ini dan menyelesaikan masalah kewangan hari ini. Ingat penghutang supaya kita teruskan. Kami akan melihat ke hadapan untuk mendengar daripada anda dalam usaha untuk bergerak ke hadapan. Salam, dan e-mel: PATRICKLOANS15@GMAIL.COM. Terima

Unknown said...

mohon pihak pngurusan prtimbangkn soal pmbyran gaji krana apkah resign dgn cara notis brtulis jua tidak dbyar aji..manakala pnyebab risgn juga adlah krana dpksa btukar jauh pdahal sy tidak pnyai trnsport...
st528 abd aziz kajanv
#sM nursyhahila zaman

perfumealhabib said...

Ada x kes kambing hitam tetiba kena lokap.. sebab pecah amanah bagai.

anonymous said...
This comment has been removed by the author.
anonymous said...

Skrg mcmne dh ok ke management atasan..union dh ade ke? Baru ingat nk apply 7e..dengar gitu risau lak nk applynye...

Maktabah Faez Hashimi (MFH) said...

Dua tahun kerja alik2 aku kna.. baik kg seminggu bila dtg kerja semua staf xde skali ngan SM.. depa wat lari duit aku kna soal siasat kna buang.. org game aku.. FM call kata aku tak jawab.. sedangkan no y dlm log nombor lain.. sm kejam wat lari duit belas2 ribu balik sabah ingat hidup senang ke. Cctv (casher) dah rosak lama tp tak penah nk
report rupanya tggu peluang.. patut baik sgt bgi cuti.. puihh.. hina wei kna buang mcm anjing..

mistoeland said...

takde kena lokap pun. yg pecah amanah diorg buat report polis pastu terminate

bella said...

Yg pertama, sikap SM & FM yg tak adil layan staff & tak percaya staff. Staff nk cuti diorg x bagi, sbb takda sape nk cover tuk kita. Yg kedua, setahun lebih aku keje sbgai SA takda dpt offerletter kenaikan gaji, atau bonus. Masa iv, diorg ckp kenaikan gaji setiap tahun tapi haram. Lagi potong gaji staff ada la.

Yg kedua psl gaji. Staff yg baru masuk kerja sebulan setengah baru dpt gaji pertama, tu pon bagi aku tak cukop!! Bila tanya SM ni ke gajinya? SM kata tak reti bersyukur kepalahotak dia. Dia suro tunggu payslip je. Tunggu payslip berbulan2 tak dpt jugak. Kita diam, dia pon diam jela. Jd kita yg baru keje ni mls la nk desak2, terpaksa diam jgk.

Yg ketiga, slip gaji susah sgt nak bagi. Dari bulan pertama aku keje smpai bulan keempat langsung x dpt. Angin betul la aku. Bila mintak SM slip gaji, dia ckp tunggu FM hantar. Kalau kita diam, dia pun diam la sampai da gaji kedua ketiga pun. Bila call HQ, dia suro kita refer dgn FM. Bila tanya FM, dia suro refer SM. Lepastu SM marah sbb memandai2 pegi kol FM, mcm dia tu x wujud. Keje dkt 4 5bulan bru dpt slip gaji tu pun yg sebulan latest je. Yg awal 4bulan knp tak bagi??? Smpai aku da benti pon tak dpt, sbb aku rasa mmg gaji awal aku mcm tak cukop je. Smpai bulan ke 6 ke 7 baru dpt slip gaji. Bila tgk jadual dgn slip gaji mmg diorg byr ot dgn elaun mlm tak cukup. So aku pun refer SM, SM ckp dia pon xtau nanti dia tanya FM. Lepastu aku diam, dia pun diam je la. Tak reti nk bgtau apa2, yg aku ni mls nk semak kepala dia tanya

bella said...

Jadi aku pun buat la kira2 sendiri. Tapi aku mmg tak puas, aku pun tanya dia dkt wsap, push dia smpai la dia hntr slip gaji aku tuk bulan tu & terangkan aku cara pengiraan gaji. So aku pahamkan betul2, tapi tetap tak puas. Aku buat kiraan sendiri, tgk payslip dgn jadual bulanan yg SM bagi mmg tak cukup!! terang2 elaun mlm dgn jumlah jam ot aku kurang & tak sama dgn jadual. so aku pun bgtau la, yg ot dgn elaun mlm aku x ckup. jawapan FM, nanti dia tanya hq. punya la kecoh esoknya smpai dtg buat pengiraan gaji lagi dkt SM dgn SA hahaha tapi x panggil aku pon. padahal smlm dia da terangkan dlm wsap, aku paham la. aku cuma tanya psl ot dgn elaun je tu je, tu pon dia x bole nk jwb. smpai la aku da tak kerja lagi dkt situ, masih belum bg jawapan. tah2 dia pun tak tanya hq haha.

Yg keempat, sikap SM & FM yg tak adil dan tak jaga kebajikan staff. Audit makin lama makin tinggi tapi takda jugak jln penyelesaian. Sepatutnya FM/SM/OM/SOM kena la amik tindakan & pikir cara nak atasi masalah audit ni. Jgn nak salahkan staff je. Boleh dikatakan hari2 SM akan review cctv, takkan tak jumpa staff atau cust yg amik brg tak byr? Atau tgk cctv sekadar nak tgk staff buat keje atau tak? Bila tgk list brg yg short, ada yg luar jangkaan. Takkan air botol yg 1litre sampai 1 2carton hilang? Tuduh cust bawak lari, atau staff yg curi. Kalau da hari2 review cctv tak jumpa pape, tak payah nk tuduh2. Boleh jd jugak kalau SM salah keyin invois ye.

Unknown said...

Saya nak tahu jugak kenapa duit asyik tk cukup Dalam Pos padahal masa nak tutup Pos saya Kira duit float cukup je , mesti ad kesilapan ini ,Banyak plan duit short , kalau kesalahan saya boleh terima tapi ini tiada sebab kenapa duit tak cukup , Rasa teranayai la

Unknown said...

Betul2 , duit selalu dok cukup

Unknown said...

Saya keje sebulan lebih deorg byr 1200 je, only basic wages.ot aku 102jam deorg x byr.. aku kje dri 24/2/2020-31/3/2020 xkn gaji 1200 je kot. Basic mnimum skrg 1200, so ot n elaun aku deorg x byr. Gaji bln 2 lps pun deorg x byr

Nurinz said...

Assalamualaikum hai smua . Nak tanya kalau sya Bru kerja Bru 2 bulan Dan Saya nak resign 24 jam kena denda ka??? Mohon penjelasan senior2 7 eleven

Nurinz said...

Assalamualaikum.. awak masi kerja 7 eleven ke??

Cris said...

Aq yg dh keje setahun, dari tahun lepas, ade budak ni masuk tahun ni bulan 3 dh naik asm, memang cb betul, aq sa, xke pikir perasaan staf lama yg nk naik pangkat, fm boleh naikan org lain,

Siti balqis said...

Kes awak ni same mcm saya.. Saya masuk 24/8 hritu nak berhenti 15/10 ni. Kalau nak ikutkan dah sebulan lebih saya kerja tpi saya dpt 1200 je.